Nautilus

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče

Přejít na: navigace, hledání
Počet hráčů 2-4
Doporučený věk 10
Délka hry 120 minut
Autor Brigitte Ditt
Wolfgang Ditt
Vydání
2002 Kosmos Nautilus
Ocenění International Gamers Awards 2003 - nominace

Hráči staví výzkumnou stanici na dně moře a snaží se najít Atlantidu, objevit potopené poklady a získat suroviny.


Obsah

[editovat] Pravidla

[editovat] Herní materiál

  • hrací plán - obsahuje oblasti s různou hloubkou značenou odliÅ¡ným odstínem modré, čím hloubÄ›ji, tím tmavší odstín, a vysvícená pole, na které se umísÅ¥ují nálezy
  • karty modulů - 1 základní, 20 obytných (2 druhy), 20 výzkumných (po 4 od každé barvy), na modulech jsou vyznačeny východy, modré v ortogonálních smÄ›rech a žluté v diagonálních smÄ›rech
  • 60 koleček nálezů - mají odliÅ¡nou rubovou barvu podle hloubky, do které se umísÅ¥ují, čím jasnÄ›jší barva, tím mÄ›lčeji
  • peníze - (bankovky 1 a 5 nemo)
  • 4 desky hráčů - obsahují tabulku modulů označující počet aktivovaných výzkumných modulů, a 6 polí nálezů s čísly 0 až 2 určující počet vítÄ›zných bodů za zde umístÄ›né nálezy
  • deska pokladů s čísly jednotlivých pokladů
  • 20 koleček bodů modulů s čísly 0/1 - v barvách výzkumných modulů určující počet dosažených vítÄ›zných bodů za přísluÅ¡nou barvu modulu
  • 5 koleček bodů modulů s číslem 3 - v barvách jednotlivých výzkumných modulů určující počet dosažených vítÄ›zných bodů za přísluÅ¡nou barvu modulu
  • 60 figurek výzkumníků a 12 figurek ponorek - v barvách jednotlivých hráčů
  • 80 značek - v barvách jednotlivých hráčů
  • 1 značka - počátečního hráče
  • 5 koleček bodů pokladů - s čísly 1-5 určující počet dosažených vítÄ›zných bodů za nalezené poklady
  • 4 karty se 2 moÅ™skými potvorami


[editovat] Počáteční postavení

  • kolečka nálezů se náhodnÄ› zakrytÄ› rozmístí na vysvícená pole hracího plánu do odpovídající hloubky
  • každý hráč dostane kartu se 2 potvorami
  • každý hráč dostane podle počtu hráčů ve 2: 55 penÄ›z, ve 3: 50 penÄ›z, ve 4: 45 penÄ›z
  • každý hráč si vezme jednu desku
  • každý hráč si vezme jednu sadu koleček 0/1, ty si položí na svoji desku do prvního sloupce tabulky modulů (což označuje, že má 0 aktivovaných modulů) , číslem 0 nahoru (což označuje, že za to nemá žádné body)
  • každý hráč si vezme jednu sadu figurek a značek
  • určí se hráč, který začíná v prvním kole (vezme si značku počátečního hráče)
  • základní modul se položí doprostÅ™ed plánu (do čtverce 3x3) (event. se může dát i jinam)


[editovat] Konec hry

  • Vyberou-li se poklady s čísly 13,14,15, hra končí po dohrání příštího kola.
  • Vyberou-li se vÅ¡echny poklady, hra končí po dohrání aktuálního kola.
  • Pokud hráči v kole nekoupily ani nepostavily žádný modul, a ani neodkryly žádný nález, hra končí po dohrání aktuálního kola.


[editovat] Vyhodnocení

  • nejprve se vyhodnotí poklady, hráč, který má nejvíc odkrytých pokladů, si vezme kolečko bodů pokladů s nejvyšším číslem, druhý hráč s druhým nejvyšším číslem, …., až poslední s nejmenším číslem, když konkrétní vybraná čísla závisí na počtu hráčů (ve 2: čísla 2,4; ve 3: čísla 1,3,5; ve 4: čísla 1,2,4,5), pÅ™i rovnosti rozhoduje, kdo odkryl poklad s vyšším číslem.
  • pÅ™ed počítáním bodů každý hráč může zaplatit 1 peníz za každý svůj nález, který má zobrazen na kartÄ› s 2 moÅ™skými potvorami, a v takovém případÄ› si za každý takový nález počítá o bod víc
  • vítÄ›zné body = součet bodů za nálezy se vynásobí součtem bodů za moduly a k tomuto součinu se pÅ™ipočtou zbylé peníze, pÅ™i rovnosti bodů není pomocné kriterium stanoveno


[editovat] Průběh hry

  • kolo se skládá ze 3 fází
  • hráči v poÅ™adí od počátečního hráče nejprve vÅ¡ichni odehrají 1.fázi, pak 2.fázi, a pak 3.fázi
  • počáteční hráč se každé kolo posouvá ve smÄ›ru hodinových ručiček


[editovat] 1. fáze

skládá se ze 2 kroků

  • 1) koupÄ› 1 modulu - nepoviná akce, pokud hráč kupuje obytný modul, umístí do nÄ›j rovnou v závislosti na počtu hráčů: ve 4 hráčích 1-4 výzkumníky nebo ve 2 a 3 hráčích 1-3 vyzkumníky, a podle jejich počtu zaplatí 1-4 peníze, pokud kupuje výzkumný model, zaplatí 1 peníz
  • 2) stavba modulů - pokud hráč nekoupil modul, je tato akce povinná, ty moduly, které hráč bÄ›hem stavby modulů nepostaví, musí zahodit


[editovat] Stavba modulů

  • hráč může postavit max. 4 moduly,
  • každý modul se staví do čtverce polí 3x3
  • každý novÄ› postavený modul se musí dotýkat aspoň jednoho již dříve postaveného modulu, a to buď ortogonální, nebo diagonální stranou, a navíc tak, že na místÄ› dotyku mají oba dotýkající se moduly východ (tzn. jinými slovy do pÅ™istavovaného modulu musí existovat aspoň jeden průchod ze základního modulu)
  • modul nesmí pÅ™ekrývat jiný modul
  • modul nesmí pÅ™ekrývat nÄ›jakou ponorku
  • modul smí pÅ™ekrýt nález, v takovém případÄ› se pÅ™ekrytý nález odkryje, a poté se zahodí (v případÄ› pokladu položí na desku pokladů na přísluÅ¡né číslo)
  • modul, který není prvním postaveným modulem v rámci jedné stavby, se musí postavit tak, aby byl vytvoÅ™en průchod mezi ním a pÅ™edchozím postaveným modulem (tj. výstupy k sobÄ›)"
  • za stavbu hráč platí, cena (za vÅ¡echny postavené moduly) je určena hloubkou nejhlubšího zastavÄ›ného nebo částečnÄ› zastavÄ›ného pole, platí se od 1 peníze za nejmÄ›lčí oblast, až po 4 peníze za nejhlubší oblast
  • každý postavený výzkumný modul si hráč označí svou značkou
  • (stavbou obytného modulu se dopraví na plán výzkumníci v nÄ›m umístÄ›ní)


[editovat] 2. fáze

  • hráč může pohybovat vlastními výzkumníky, 1 pohyb výzkumníkem se může vykonat do sousedního modulu, do kterého existuje průchod, max. může hráč provést 3-5 pohybů (podle úrovnÄ› zelené schopnosti), tyto 3 pohyby může rozdÄ›lit max. mezi 2 výzkumníky
  • pokud výzkumník ukončí pohyb ve výzkumném modulu, kde není žádný jiný výzkumník téhož hráče, je zde zamÄ›stnán, čímž je tento modul pro tohoto hráče aktivován
  • zamÄ›stnaným výzkumníkem se již nedá do konce hry hýbat


[editovat] Aktivace modulu

  • pokud dojde k aktivaci modulu, hráč se v tabulce modulů posune v přísluÅ¡né barvÄ› o 1
  • pokud se tak dostal na druhou úroveň (3.sloupec), otočí přísluÅ¡né kolečko z 0 na 1,
  • pokud se dostal aspoň na druhou úroveň, a dostal se v této barvÄ› na vyšší úroveň než ostatní hráči, vezme si v přísluÅ¡né barvÄ› kolečko s číslem 3 a položí je na kolečko s číslem 1 (tzn. pokud se jako první dostane na nejvyšší úroveň (5.sloupec), přísluÅ¡né kolečko s číslem 3 mu již nikdo nemůže sebrat)
  • ke každé barvÄ› modulu je pÅ™iÅ™azena jedna schopnost, pÅ™i posunu na první nebo druhou úroveň si hráč zároveň přísluÅ¡nou schopnost vylepÅ¡uje, vylepÅ¡ená schopnost funguje okamžitÄ›
  • pokud hráč aktivuje modul postavený soupeÅ™em, zaplatí mu 1 peníz


[editovat] Schopnosti

  • zelená: dává 3,4 nebo 5 pohyby výzkumníky ve 2. fázi
  • Å¡edá: dává 4,5 nebo 6 pohybů každou ponorkou ve 3.fázi
  • hnÄ›dá: dává dosah sonaru do vzdálenosti 3,4,5 ve 3.fázi
  • modrá: dává možnost se podívat na 0,1,2 zakryté nálezy po každém sebrání moÅ™ské potvory za 0 bodů ve 3.fázi (pokud na 2, tak pokud možno v různých hloubkách)
  • černá: dává 2,3 nebo 4 peníze za sebrání truhly


[editovat] 3. fáze

skládá se ze 2 kroků

  • 1) nasazení vlastní ponorky
    • hráč může nasadit ponorku v takovém výzkumném modulu, kde má aspoň 1 nezamÄ›stnaného výzkumníka, a který má volné pole moÅ™e vedle modrého výstupu
    • v takovém případÄ› nasadí na toto volné pole svou ponorku a 1 nezamÄ›stnaného výzkumníka z modulu si vezme zpátky k sobÄ› (posádka ponorky)
    • hráč může nasadit žádnou i více ponorek
  • 2) pohyb postupnÄ› vÅ¡emi vlastními nasazenými ponorkami


[editovat] Pohyb ponorky

  • pÅ™ed pohybem ponorky je možno provést průzkum nálezů pomocí sonaru ponorky,
    • za 1 peníz se hráč může podívat na vÅ¡echny nálezy v dosahu sonaru, dosah sonaru je do vzdálenosti 4-6 polí od ponorky v závislosti na úrovni hnÄ›dé schopnosti, počítáno ortogonálnÄ›
  • pohnout ponorkou může hráč max. o 4-6 polí podle úrovnÄ› Å¡edé schopnosti, ponorka se pohybuje pouze ortogonálnÄ›
  • postavené moduly je možné ponorkou podplout, stejnÄ› tak jiné ponorky
  • ukončit pohyb může ponorka pouze na volném poli moÅ™e nebo volném poli s nálezem
  • na pole nejhlubší oblasti smí ponorka vstoupit až poté, co je splnÄ›na jedna ze 3 podmínek:
    • hráč se ve vÅ¡ech schopnostech dostal aspoň na úroveň 1 (2.sloupec)
    • jiný hráč již jednou do této oblasti ponorkou vplul
    • hráč již v nejhlubší oblasti tuto ponorku nasadil
  • pokud ponorka vstoupí na pole s nálezem, hráč nález odkryje a sebere a ponorka nemůže dále pokračovat v pohybu
  • v případÄ› nálezu moÅ™ské potvory, zlata nebo pokladu, musí hráč navíc zaplatit 1 peníz, v nejvÄ›tší hloubce pak 2 peníze
  • pokud za sebrání nálezu musí hráč zaplatit a nemá dost penÄ›z, pouze nález odkryje a zahodí (v případÄ› pokladu umístí na desku pokladů)
  • na konci pohybu může hráč vzít ponorku zpátky k sobÄ›, pokud jsou splnÄ›ny podmínky:
    • ponorka ukončí svůj pohyb na poli vedle nÄ›jakého modrého výstupu z modulu
    • v tomto modulu je aspoň jeden vlastní nebo cizí výzkumník
    • hráč, co odebere ponorku, si do přísluÅ¡ného sousedního modulu nasadí zpátky, má-li, výzkumníka (posádku ponorky)


[editovat] Nálezy

  • poklad - umístí se na desku pokladů společnÄ› s hráčovou značkou, a poté hráč může jedním svým výzkumníkem vykonat až 2 pohyby
  • moÅ™ská potvora nebo zlato - umístí se na desku hráče na přísluÅ¡né pole, u potvory za 0 bodů se pak jeÅ¡tÄ› dá využít modrá schopnost
  • číslo 3 - hráč může se svou libovolnou ponorkou pohnout až o 3 pole
  • truhla - hráč bere 2 až 4 peníze podle dosažené úrovnÄ› černé schopnosti

[editovat] Odkazy