Maršál a špión
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
| ||||
Jiné názvy | Stratego | |||
PoÄet hráÄů | 2 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 8 | |||
Délka hry | 30 až 60 minut | |||
Autor | Jacques Mogendorff | |||
Vydánà |
|
Obsah |
[editovat] Pravidla
[editovat] Hernà materiál
- Hracà plán (10x10 polÃ)
- 40 hracÃch kamenů pro každého hráÄe
- Maršál 1×
- Generál 1×
- Kapitán 2×
- Kadet 3×
- Kaprál 4×
- Střelec 5×
- PrůzkumnÃk 8×
- Minér 6×
- Špión 1×
- Minové pole 8×
- Prapor 1×
Hodnoty figur jsou Äitelné jen z jedné strany.
[editovat] CÃl hry
CÃlém hry je zajmout protivnÃkův prapor.
[editovat] Průběh hry
- Na zaÄátku hry si oba hráÄi rozestavà své figurky do ÄtyÅ™ Å™ad na své stranÄ› hracÃho plánu.
- RozmÃstÄ›nà figur závisà zcela na hráÄÃch, a je dobré dát mezi hráÄe pÅ™ekážku, aby pÅ™i rozmisÅ¥ovánà nevidÄ›li na soupeÅ™ovu polovinu.
- Až oba hráÄi rozestavà své figurky na hracÃm plánu, zaÄne samotná hra. HráÄi se dohodnou, nebo si vylosujÃ, kdo zaÄne, a pak se v tazÃch stÅ™ÃdajÃ.
- V průběhu hry lze pohybovat všemi kameny kromě minového pole a praporu.
- Kameny se pohybujà o jedno pole libovolným smÄ›rem. Napadat protivnÃkovy kameny je možné jen v ortogonálnÃch smÄ›rech (ne diagonálnÄ›).
- Výjimku v pohybu po hracÃm plánu má průzkumnÃk, který se v ortogonálnÃch smÄ›rech (dopÅ™edu-dozadu, doleva-doprava) smà pohybovat o libovolný poÄet polÃ. PÅ™i svém pohybu ovÅ¡em nesmà pÅ™eskoÄit žádný jiný kámen.
- PÅ™i tomto dlouhém pohybu může napadnout protivnÃkovu figuru. Než se souboj vyhodnotÃ, zůstane tato figura pÅ™ed napadenou (viz zajÃmánà kamenů).
[editovat] ZajÃmánà kamenů
- HráÄ, který zaútoÄà na protivnÃkův kámen, se podÃvá, jaká je jeho hodnota. Hodnotu svého kamene protivnÃkovi nesdÄ›luje.
- NejsilnÄ›jÅ¡Ãm kamenem je maršál a nejslabšà špión (viz tabulka). Kámen zajme a vyÅ™adà ze hry, kterýkoliv slabšà kámen.
- Výjimkou je maršál, který zajme kterýkoliv kámen kromě špióna, a samozřejmě špión, který může být zajat kteroukoliv figurou kromě maršála, kterého zajme on.
- Střetnou-li se figury stejné hodnoty, jsou vyřazené obě.
- No a ještě nám tu zbývajà nepohyblivé figury:
- Prapor může být zajmut kteroukoliv figurou.
- Minové pole může být odstranÄ›no pouze minérem. ZaútoÄÃ-li na toto pole jiná figura, je vyÅ™azena ze hry.
[editovat] Konec hry
- Hra konÄà vÃtÄ›zstvÃm hráÄe, který protivnÃkovi zajme prapor.
- Hra konÄà remÃzou, jestliže ani jeden hrÃ¡Ä nemá figury, kterými by byl schopen zajmout prapor. (Jestliže je prapor stÅ™ežen minami a ani jeden z hráÄů již nevlastnà žádné minéry.)
- Hra konÄà remÃzou i v pÅ™ÃpadÄ›, že hráÄ, který je zrovna na tahu, nemá žádný kámen, kterým by mohl táhnout (má-li jen miny a prapor).
[editovat] Odkazy
- Stránka hry na boardgamegeek.com
- Tato hra na hrejsi.cz