Lost Valley
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
| ||||
PoÄet hráÄů | 2-4 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 12 | |||
Délka hry | 60 až 90 minut | |||
Autor | Roland Goslar Tobias Goslar | |||
Vydánà |
|
Dobrodružstvà pro 2 až 4 zlatokopy 10 let a vÃce, 60 až 80 minut Äasu. PÅ™i hÅ™e ve dvou hráÄÃch má každý dva zlatokopy, jeden hrÃ¡Ä nesmà mÃt po ukonÄenà kola oba zlatokopy na jedné stranÄ› Å™eky.
Obsah |
[editovat] Pravidla
[editovat] MyÅ¡lenka a cÃl hry
VÅ¡ichni zlatokopové zaÄÃnajà na malé obchodnà stanici. Kousek po kousku objevujà neznámou krajinu na druhé stranÄ› srázu za vodopádem. Když objevà slibné mÃsto, postavà kanály na vodu a doly, aby mohli vytěžit nÄ›jaké zlato. Tyto stavby mohou použÃvat vÅ¡ichni zlatokopové. Za zlato si mohou koupit vybavenÃ, které jim usnadnà těžbu jeÅ¡tÄ› vÄ›tÅ¡Ãho množstvà zlata. Hra skonÄà krátce poté, co byla prozkoumána celá oblast nebo až bylo vytěženo dostateÄné množstvà zlata. HráÄ, který bude mÃt po konci hry nejvÃce zlata, vyhraje.
[editovat] Hernà materiál
- 1 obchodnà stanice u vodopádu
- 44 kosoÄtvercových dÃlků krajiny
- 11 trojúhelnÃkových dÃlků krajiny
- 96 různých kulatých žetonů
- 90 různých Ätvercových žetonů
- 20 dřevěných bloků
- 1 kostku
- 1 ledový blok
- 4 zlatokopy
- 4 karty vybavenÃ
- 4 seznamy cen zbožà a nákladů na stavby
- 1 struÄný pÅ™ehled (nÄ›mecky, anglicky a franc.)
- 3 pravidla (německy, anglicky a francouzsky)
[editovat] PÅ™Ãprava hry
Na jednu stranu hernà plochy umÃstÄ›te obchodnà stanici. OddÄ›lte kosoÄtvercové dÃlky s Å™ekou od dÃlků se soušà a od trojúhelnÃkových dÃlků, každou ze sad zvlášť zamÃchejte a položte na samostatné hromádky lÃcem dolů, vedle kostky, kusu ledu a trojúhelnÃkového dÃlku s pramenem. Na kraj stolu také umÃstÄ›te lÃcem nahoru žetony zbožÃ, surovin a staveb. PromÃchejte oddÄ›lenÄ› kulaté žetony s Å™ÃÄnÃm zlatem (zelené), horským zlatem (Å¡edé), zvÃÅ™aty a náhodnými událostmi a položte je na stůl lÃcem dolů. brod – vodopád – zlatokopové – obchodnà stanice – sráz – 32 kosoÄtverových dÃlků se soušà – 10 trojúhelnÃkových dÃlků se soušà – 12 kosoÄtvercových dÃlků s Å™ekou – suroviny dÅ™evo, jÃdlo, nástroj – ledový blok – kostka – trojúhelnÃkový dÃlek s pramenem – stavby sÃÅ¥ na ryby, důl, pila – zbožà na obchodnà stanici – whisky, vůz, loÄka, kůň, puÅ¡ka, sekera, udice, sÃto, dynamit – lÃcem dolů žetony – Å™ÃÄnà zlato (zelené), horské zlato (Å¡edé), náhodné události, zvÃÅ™ata,
[editovat] Vybavenà zlatokopa
VeÅ¡kerý zlatokopův majetek se pÅ™echovává na jeho kartÄ› vybavenÃ. Své vÄ›ci může skládat do batohu, na vůz, do prostoru pro nářadà a do váÄku na zlato.
Batoh, který majà vÅ¡ichni hráÄi na zaÄátku hry, má 6 pozic pro suroviny. DÅ™evo zabere dvÄ› pozice; jÃdlo a nástroje zaberou po jedné pozici.
Pokud si hrÃ¡Ä koupà vůz, dostane dalšà 4 pozice, kam může skládat suroviny. Na zaÄátku majà zlatokopové k dispozici 6 pozic pro nářadÃ. Sem se skládá vÅ¡echno obyÄejné i speciálnà zbožÃ.
ObyÄejné zbožà (vůz, kůň, loÄka, puÅ¡ka, sekera, udice, sÃto, bedna dynamitu) zabere jednu až dvÄ› pozice a hrÃ¡Ä ho může použÃvat, jak Äasto si pÅ™eje. Speciálnà zbožà (whisky, suÅ¡ené ryby, váleÄek dynamitu) zaberou jednu pozici a dajà se použÃt pouze jednou.
Pokud se zlatokopovi nevejde vÅ¡echno nářadà nebo suroviny do pozic, které má k dispozici, musà na konci svého kola zvolit, které pÅ™edmÄ›ty zahodà a vrátà na hromádku. Ve váÄku se zlatem může být lÃcem dolů jakékoliv množstvà žetonů se zlatem, pÅ™iÄemž každý žeton pÅ™edstavuje 1 až 4 zlaté valouny.
Radimova karta vybavenÃ. Radim vlastnà vůz a může si ho naložit surovinami. Radim vlastnà loÄ, konÄ› a speciálnà zbožÃ. VÅ¡echny musà uložit do pozic pro nářadÃ. Své žetony se zlatem Radim pÅ™echovává ve váÄku na zlato. Jakmile zÃská 10 žetonů, může se rozhodnout ukonÄit hru.
Radimovo poÄáteÄnà vybavenÃ
Na zaÄátku hry dostane každý zlatokop do zaÄátku toto vybavenÃ: 3 nástroje, 1 jÃdlo, 1 dÅ™evo a 2 whisky.
[editovat] Průběh hry
HráÄi se stÅ™Ãdajà po smÄ›ru hodinových ruÄiÄek. Kolo jednoho hráÄe se skládá z pohybu (a průzkumu nové krajiny) a provedenà akce, v poÅ™adÃ, které si zvolà hráÄ. HrÃ¡Ä se může rozhodnout vynechat kteroukoliv Äást svého kola. Jakmile se ve hÅ™e objevà ledový blok, musà se na konci každého kola ověřit, jestli zamrzla dalšà Äást Å™eky. ZaÄÃná nejstaršà hráÄ. Kolo se tedy skládá ze třà fázÃ:
- A. Pohyb a průzkum
- B. Provedenà akce
- C. Ověřenà postupu ledu
[editovat] A. Pohyb a průzkum
[editovat] Pohyb
Zlatokopové se pohybujà po hranách mezi dÃlky, od jedné kÅ™ižovatky hran (rohu dÃlku) ke druhé. Nesmà se chodit pÅ™es dÃlky. Pohyb pÅ™es Å™eku je možný jen s loÄkou nebo pÅ™es dva brody poblÞ obchodnà stanice u vodopádu.
BěžnÄ› se může na jedné kÅ™ižovatce nacházet pouze jeden zlatokop, na kÅ™ižovatce u Å™eky ale mohou stát zlatokopové dva. Na obchodnà stanici může stát jakékoliv množstvà zlatokopů. Pěšky se může zlatokop pÅ™esunout buÄ a) o jednu hranu na souÅ¡i nebo b) o dvÄ› hrany podél Å™eky. LoÄkou se může zlatokop pÅ™esunout až o tÅ™i hrany podél Å™eky a může cestovat po hranách, které vedou pÅ™es Å™eku.
Na koni se může zlatokop pÅ™esunovat o dvÄ› hrany na souÅ¡i nebo podél Å™eky. Zlatokop může vlastnit zároveň loÄku i konÄ›. Nemůže ale v jedné pohybové fázi použÃt vÃce než jeden druh pÅ™epravy (tj. pěšky, loÄkou nebo na koni).
- VláÄa se pÅ™esune po souÅ¡i pěšky o jednu hranu.
- Petra se přesune podél řeky pěšky o dvě hrany.
- Petra se přesune na koni po souši o dvě hrany a po cestě obejde Davida.
- Radim se pÅ™esune na loÄce podél Å™eky o tÅ™i hrany.
[editovat] Průzkum
Když se zlatokop pÅ™esune na kÅ™ižovatku, která pÅ™iléhá k dosud neprozkoumané oblasti, musà ukonÄit svůj pohyb a prozkoumat krajinu v následujÃcÃch ÄtyÅ™ech krocÃch.
- a. KosoÄtvercové dÃlky s Å™ekou
Jestliže se zlatokop nacházà na kÅ™ižovatce, která je buÄto pÅ™Ãmo u neprozkoumaného úseku Å™eky (1, 2) nebo jednu hranu od nÄ›j (3, 4), musà nejprve zkoumat Å™eku. HrÃ¡Ä si vybere jeden z Å™ÃÄnÃch dÃlků, položených lÃcem dolů, a umÃstà ho tak, aby a) prodloužil Å™eku tak, aby nekonÄila v dÃlku položeném dÅ™Ãve a b) pÅ™iléhal ke zlatokopovi, je-li to možné. Pokud se David pÅ™esune na kÅ™ižovatky 1, 2, 3 nebo 4, musà prozkoumat nejprve Å™eku. Jestliže nenà možné dÃlek s Å™ekou umÃstit podle pravidel, vrátà se na spodek hromádky. Vytáhne se dalšà řÃÄnà dÃlek a umÃstà se mÃsto nÄ›j. Pokud nenà možné umÃstit žádný ze zbývajÃcÃch Å™ÃÄnÃch dÃlků, umÃstà se mÃsto toho hned dÃlek s pramenem.
- b. KosoÄtvercové dÃlky se souÅ¡Ã
Po prozkoumánà řeky se vytáhne a umÃstà tolik dÃlků se souÅ¡Ã, kolik je potÅ™eba na uzavÅ™enà kÅ™ižovatky, na které zlatokop stojÃ.
(*!Pozor! Nenà hned jasné, kolik dÃlků bude potÅ™eba, záležà na tom, kam je hrÃ¡Ä umÃstÃ.) Jakmile se umÃstà vÅ¡ech 32 dÃlků se souÅ¡Ã, položà se ihned na dÃlek s pramenem ledový blok. Pokud se pramen na mapÄ› zatÃm nevyskytuje, umÃstà se tam nynÃ. Pramen pÅ™edstavuje zaÄátek Å™eky. Od tohoto okamžiku je povolen pohyb po hranách na okraji prozkoumané krajiny. VÅ¡echny zbývajÃcà dÃlky se zahodÃ.
- c. TrojúhelnÃkové dÃlky
PÅ™i umÃsÅ¥ovánà dÃlků mohou vzniknout uzavÅ™ené mezery ve tvaru trojúhelnÃku. Pokud z takovéto (nebo kosoÄtvercové) mezery vytéká Å™eka, ihned se k jejÃmu konci umÃstà dÃlek s pramenem.
Jestli tomu tak nenÃ, táhne se trojúhelnÃkový dÃlek se soušà a použije se k vyplnÄ›nà volného mÃsta. Zlatokopové se mohou pÅ™esunovat podél pramene, jako by se jednalo o souÄást Å™eky a těžit ze zlaté žÃly, která se tu nacházà (to ale vyžaduje postavenà dolu).
- d. Žetony
Pokud jsou na umÃstÄ›ných dÃlcÃch nÄ›jaké symboly, položà se na nÄ› žetony. Do zelených kroužků se pokládá pÅ™ÃsluÅ¡né množstvà zelených žetonů s Å™ÃÄnÃm zlatem. U Å™ÃÄnÃch dÃlků je potÅ™eba, aby se žetony umÃstily na ten bÅ™eh, na kterém se nacházà symbol.
Do Å¡edých kroužků se pokládá pÅ™ÃsluÅ¡né množstvà šedých žetonů s horským zlatem. Do kroužků s obrázkem zvÃÅ™ete se umÃstà rubem dolů zvÃÅ™ecà žeton. Do kroužků s otaznÃkem se umÃstà pÅ™ÃsluÅ¡ný poÄet žetonů s náhodnou událostÃ. David se posunul na kÅ™ižovatku 4 a umÃstil dva Å™ÃÄnà dÃlky. TeÄ musà umÃstit jeden dÃlek se souÅ¡Ã, aby kÅ™ižovatku uzavÅ™el.
Radim se pÅ™esunuje kolem Å™eky, ale musà se zastavit, protože narazil na neprozkoumaný terén. Radim si vytáhne dva dÃlky se souÅ¡Ã: les a horu. Po umÃstÄ›nà tÄ›chto dÃlků vznikne neprozkoumaný trojúhelnÃkový prostor.
Radim vytáhne a umÃstà tiché zákoutÃ, kde si může koupit láhev whisky za jakékoliv dvÄ› suroviny. Na konec položà Radim na pÅ™ÃsluÅ¡né symboly na dÃlcÃch jeden zvÃÅ™ecà žeton, tÅ™i žetony s horským zlatem a dva žetony s náhodnými událostmi.
[editovat] B. Provedenà akce
[editovat] Těžba zlata
Jestliže zlatokop stojà u dÃlku s Å™ÃÄnÃm zlatem (tundra, jezero nebo bÅ™eh Å™eky), na kterém je voda, může za žeton s jÃdlem zÃskat jeden zelený žeton s Å™ÃÄnÃm zlatem. U Å™eky nebo u jezera je voda vždy; do tundry je potÅ™eba vodu nejprve pÅ™ivést od Å™eky Äi od jezera kanálem (viz 6. stavÄ›nÃ). Pokud zlatokop vlastnà sÃto, může si mÃsto jednoho vzÃt dva zelené žetony s Å™ÃÄnÃm zlatem. Jestliže zlatokop stojà u dÃlku s horským zlatem, na kterém byl pÅ™edtÃm postavený důl, může za jeden žeton jÃdla a jedno dÅ™evo zÃskat jeden Å¡edý žeton s horským zlatem. Pokud zlatokop vlastnà dynamit, může si mÃsto jednoho vzÃt dva Å¡edé žetony s horským zlatem. SouÄástà hry jsou i karty s pÅ™ehledy nákladů na těžbu zlata.
[editovat] Náhodná událost
Zlatokop si může z pÅ™ilehlého polÃÄka vzÃt za dvÄ› jakékoliv suroviny žeton s náhodnou událostÃ. Pokud to dÄ›lá na trojúhelnÃkovém dÃlku, podÃvá se tajnÄ› na žetony a jeden z nich si vybere: Zlato se skladuje lÃcem dolů do váÄku se zlatem.
Zbožà se pÅ™idá na kartu vybavenà do pozic pro nářadà a použÃvá se jako obvykle. Speciálnà zbožà se položà na kartu vybavenà do pozic pro nářadà lÃcem dolů. Dá se použÃt jen jednou, potom se zahodÃ. Druhy speciálnÃho zbožà jsou:
- SuÅ¡ené ryby se dajà vymÄ›nit za ÄtyÅ™i žetony s jÃdlem.
- Dynamit umožnà zlatokopovi vytěžit dva šedé žetony s horským zlatem naráz.
David se posunuje k Å™ece. Utratà jeden žeton s jÃdlem a z Å™ÃÄnÃho bÅ™ehu si vezme zelený žeton s Å™ÃÄnÃm zlatem.
Petra utratà jeden žeton s jÃdlem, a protože má sÃto, vezmi si ne jeden, ale dva žetony s Å™ÃÄnÃm zlatem z tundry (která je kanálem propojená s Å™ekou, takže je tu dostupná voda).
VláÄa utratà žeton s jÃdlem a jedno dÅ™evo a vezme si z hory, na které je postavený důl, žeton s horským zlatem.
Radim se pÅ™esune o jedno pole a utratà dvÄ› dÅ™eva, aby se podÃval na žetony s náhodnou událostÃ. Vybere si whisky, hned ji použije a pohne se znovu. Whisky umožňuje buÄ druhý pohyb nebo druhou akci v jednom kole. V jednom kole je možné použÃt jen jednu whisky.
[editovat] Rybolov
Zlatokop může použÃt udici nebo sÃÅ¥ na ryby, aby chytil v Å™ece nebo v jezeru jednu rybu. Jednu rybu může chytit i bez tohoto vybavenÃ, jestliže je na dÃlku znaÄka s rybou. ÚÄinky udice, sÃtÄ› na ryby a znaÄky s rybou se sÄÃtajÃ, takže v jednom kole se dajà chytit až tÅ™i ryby. Za každou ulovenou rybu se do batohu položà jeden žeton jÃdla.
[editovat] Lov
Zlatokopové mohou lovit zvÃÅ™ata, která se nacházà na pÅ™ilehlých dÃlcÃch. Lov se provádà takto: HrÃ¡Ä si hodà kostkou; jeden ze soupeřů hodà za zvÃÅ™e. Pokud hrÃ¡Ä hodà vÄ›tšà ÄÃslo než jeho soupeÅ™, podaÅ™ilo se mu zvÃÅ™e zabÃt. ZvÃÅ™ecà žeton se odstranà z mapy a hrÃ¡Ä si vezme, podle druhu zabitého zvÃÅ™ete, 1 až 4 žetony jÃdla.
Pokud zlatokop vlastnà puÅ¡ku, pÅ™iÄte si k hodu kostkou 3. MedvÄ›dà jeskynÄ› (jeden z trojúhelnÃkových dÃlků) je jediné mÃsto, kam se zvÃÅ™ecà žetony po úspěšném lovu umÃsÅ¥ujà znovu.
[editovat] Kácenà stromů
Zlatokop může kácet stromy v pÅ™ilehlém lese a vzÃt si tak z hromádky jedno dÅ™evo. Pokud stojà na pile nebo vlastnà sekeru, bere si mÃsto toho dvÄ› dÅ™eva. TÅ™i dÅ™eva si bere, pokud vlastnà sekeru a zároveň stojà na pile.
[editovat] StavÄ›nÃ
Zlatokop může stavÄ›t urÄité typy staveb, buÄ na kÅ™ižovatkách nebo na pÅ™ilehlých dÃlcÃch. Stavy může použÃvat bez ohledu na to, kdo je postavil:
- Postavenà sÃtÄ› na ryby na kÅ™ižovatce u Å™eky Äi u jezera stojà jeden nástroj.
- Postavenà pily na křižovatce u lesa stojà jeden nástroj.
Na každé kÅ™ižovatce může stát pouze jedna stavba. Postavenà kanálu, který bude zásobovat vodou tundru nebo les, stojà jedno dÅ™evo. DÅ™evo se položà pÅ™es hranu mezi dvÄ›ma dÃlky. Do hor nenà možné kanály stavÄ›t. Postavenà dolu na horském dÃlku stojà 1 nástroj, 1 jÃdlo a 1 dÅ™evo.
[editovat] Nákup zbožÃ
Zlatokopové si mohou na obchodnà stanici nakoupit jakékoliv množstvà zbožÃ, pokud na nÄ›j majà a pokud je dané zbožà na skladÄ›. Za zbožà se platà zlatými valouny. Pokud nemá zlatokop pÅ™esnou Äástku, nevracà se zpÄ›t.
Pokud je souÄástà ceny “Xâ€, nahrazuje se jednÃm zlatým valounem, jednou surovinou nebo jednÃm zbožÃm. SouÄástà hry jsou karty s pÅ™ehledem nákladů na stavÄ›nà a cen zbožÃ.
[editovat] C. Ověřenà postupu ledu
Jakmile se do hry dostane ledový blok (viz průzkum), hráÄi hážou na konci svých kol vždy kostkou. Pokud padne 5 nebo 6, ledový blok se posune o jeden dÃlek po proudu Å™eky smÄ›rem k vodopádu.
[editovat] Konec hry a urÄenà vÃtÄ›ze
Hra konÄà v okamžiku, kdy:
- se ledový blok posune k vodopádu u obchodnà stanice nebo
- zlatokop dorazà na obchodnà stanici u vodopádu s nejméně 10 žetony zlata a oznámà konec hry.
VÃtÄ›zem se stane hráÄ, který bude mÃt na konci hry nejvÃc zlatých valounů ve svém váÄku.
[editovat] Otázky a odpovědi
Originálnà pravidla jsou bohužel sepsána vágnÄ›, což může nÄ›komu nevyhovovat. V pÅ™ekladu chybà kus pravidla o pokládánà dÃlků. K pÅ™ekladu je tÅ™eba poznamenat:
- po oznámenà konce hry hráÄem se kolo nedohrává
- led je z hlediska ostatnÃch pravidel imaginárnÃ, napÅ™. rybaÅ™it jde dál i v ledu
- na startovnÃm dÃlu jsou po stranách 2 výstupky, které vytyÄujà imaginárnà hranu plánu
- stanice nakreslená na trojúhelnÃkovém dÃlu se nacházà na vÅ¡ech jeho vrcholech
- úÄinky 2 stejných pÅ™edmÄ›tů se nesÄÃtajÃ
- whisky je možno použÃt i pro svou prvnà akci
- skrz startovnà dÃl se smà hrÃ¡Ä pohybovat pouze mezi stanicà a 2 průseÄÃky u Å™eky
- na startovnÃm dÃlu se nesmà provádÄ›t kromÄ› nákupu jiná speciálnà akce
- pÅ™i plavbÄ› kánoà si hrÃ¡Ä může zkrátit meandr a může Å™eku i kÅ™ižovat
- kanály se mohou větvit
- lopatu je možné koupit pouze na stanici a je možné jà umÃstit pouze do batohu
- když dojdou dÃlky, nenà nutno pÅ™eruÅ¡ovat pohyb na okrajových průseÄÃcÃch
- když hrÃ¡Ä platà v stanici valouny zlata a nemá pÅ™esnÄ›, musà pÅ™eplatit
Jirka bauma 10:21, 11. 9. 2006 (CEST)
[editovat] Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod
- Stránka hry na boardgamegeek.com
- pÅ™ehled hernÃho materiálu - http://deskovehry.t35.com/?/ztracene-udoli/
- Recenze (www.hrajeme.cz)