Hansa - strategie (Jirka Bauma)

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče

Přejít na: navigace, hledání

[editovat] Strategie Hansa

Z hlediska strategie se hra skládá ze 3 fází. V 1.fázi budujte převahy v zastoupení, ve 2.fázi prodávejte zboží a ve 3.fázi distribuujte zbylá zastoupení.

ad 1)

Každé město má jinou četnost přístupu, hrací plán se skládá ze 3 centrálních měst: Kodaň, Kalmár, Gdaňsk, 2 měst pravého křídla, 2 měst dolního levého křídla a 2 měst horního levého křídla. Četnosti přístupu za hru jsou zhruba následující: Kodaň 12, Kalmár 10, Gdaňsk 8, pravé a horní levé křídlo 6, dolní levé křídlo 5.

Uvažujeme-li ještě počet zboží ve městě, dostaneme následující sílu měst (z hlediska převahy v zastoupení):

  • Kalmár 26, Gdaňsk 22, pravá2 a horní levá2 18, Kodaň 17, dolní levá2 16, pravá1 a horní levá1 12, dolní levá1 11

Při budování zastoupení platí, že byste měli používat hlavně 3-zboží, protože tím jednak zastoupení vybudujete rychle, ale i odradíte soupeře o to město bojovat, a taky vykoupené 3-zboží nemůže použít už nikdo další. Když 3-zboží není, tak aspoň 2-zboží, 1-zboží snad ani nepoužívejte vůbec.

Pokud se rozhodnete tuto fázi vynechat a rovnou prodáváte zboží, tak je váš pravděpodobný výsledek ekvivalentní tomu, jako kdyby jste se fáze účastnili a nedopadli příliš dobře, tzn. asi tak jako kdyby jste získali sílu v zastoupení 30.

Budování zastoupení rozhoduje hru, ale nedá se bohužel moc ovlivnit. Pokud začínající hráč ve svém prvním tahu navýší zastoupení ve městech Kalmár a Gdaňsk na 5, pak ho ti zbylí hráči buď de fakto nechají vyhrát, nebo se jeden z nich obětuje a jde s ním o tato města do boje. V tom je Hansa trochu divná.

Na úvodním rozestavování zastoupení trochu vydělá ten hráč, kterému zbyde nejsilnější město, do kterého se postavil sám. Měla by zbýt taková města 4, protože se dává 12 zastoupení do 8 měst, logicky o 1-zbožová města by se hráči přetahovat neměli, a právě jedno 2-zbožové ještě taky zůstane.

ad 2)

Neobávejte si zboží ponechat u sebe, pokud není zcela jasné, že nÄ›který soupeÅ™ v příštím tahu zboží příšluÅ¡né barvy prodá. Je tÅ™eba si uvÄ›domit, že nákup zboží stojí pouze 1 zlaťák, takže nÄ›jaká 30 % pravdÄ›podobnost jeho ztráty je relativnÄ› bezvýznamná.

Stejně tak doplnění zboží do měst stojí pouze 1 zlaťák, takže se to dá hrát poměrně podle libosti, i když hráč by si měl uvědomit, že na doplnění má největší zájem jednak ten hráč, který má momentálně nejvíc peněz, a potom ten hráč, kterému se tím nejvíc doplní zboží ve městech, kde má převahu.

Zásadní problém je ale s nákladama na cestování. Do cestování je vhodné investovat, pokud tím dojedete do města, kde máte převahu, nebo pokud zrovna prodáváte větší počet zboží, o které byste jinak přišli. Ale dejte si pozor, aby jste necestovali zbůhdarma.

Na celkový výsledek může mít velký vliv, pokud hráč začíná často svůj tah natolik daleko od svých převah, že je nemůže pak využít. To se dá ovlivnit jedině tak, že si dávate pozor, kde buduje převahu v zastoupení hráč před vámi, a budujete svoje převahy v následujících městech.

Taky je správné budovat svoje převahy v sousedních městech. (Když už se jednou investujete do cestování, pak je dobré mít z toho kumulovaný zisk)

ad 3)

Ke konci hry si musíte spočítat, zda vám vynese víc prodej zboží nebo zastoupení, a podle toho se zařídit.

Jirka bauma 15:12, 12. 3. 2006 (CET), aktualizace Jirka bauma 27. 2. 2011, 21:17 (CET)