Gipf
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
| ||||
Rodina her | Gipf projekt | |||
PoÄet hráÄů | 2 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 10 | |||
Délka hry | 20 až 40 minut | |||
Autor | Kris Burm | |||
Vydánà |
|
Obsah |
[editovat] Pravidla
[editovat] Základnà pravidla
[editovat] Hernà materiál
- Hracà desku: Na hracà desce ve tvaru hexagonu jsou Äáry ve tÅ™ech smÄ›rech. Každá z Äar má na obou svých koncÃch Äerný bod, tyto body nazýváme vstupy. Je jich celkem 24 a nehraje se na nich, jsou použÃvány pouze pro vstup kamenů do hry. PrůseÄÃky Äar nazýváme jednoduÅ¡e průseÄÃky nebo pole. Je jich celkem 37 a na nich hra probÃhá. Čáry urÄujà smÄ›ry v kterých se pohybujà kameny.
- 18 Äerných a 18 bÃlých kamenů (žetony podobné dámovým kamenům)
[editovat] ZaÄátek hry
- HráÄi si vylosujÃ, kdo zaÄne.
- Základnà verze se hraje pouze s 15 kameny, dalšà kameny mohou být eventuelnÄ› pÅ™idány slabÅ¡Ãmu hráÄi jako zvýhodnÄ›nÃ.
- Základnà pozici tvořà šest kamenů (tÅ™i od každé barvy), které jsou nejdÅ™Ãve rozmÃstÄ›ny na rohové vstupnà body (barvy se stÅ™ÃdajÃ) a potom posunuty smÄ›rem do centra plánu na nejbližšà průseÄÃk.
- Každému hráÄi tedy zbývá v ruce (nejménÄ›) 12 kamenů. Tyto kameny nazýváme rezerva.
[editovat] CÃl hry
- CÃlem hry je zbavit soupeÅ™e kamenů tak, aby nemÄ›l žádné kameny v rezervÄ› a nemohl tedy táhnout. Hra konÄÃ, když nÄ›který z hráÄů nemůže táhnout, tedy když je na tahu a nemá žádné kameny v rezervÄ› (viz. Tahy).
[editovat] Poznámky
- RemÃza nenà možná, žádné "dohrávánÃ" kol neexistuje.
- Každý musà na požádánà ukázat kolik má kamenů v rezervě.
[editovat] Tahy
- HráÄi se stÅ™Ãdajà v tazÃch. V každém tahu musà hrÃ¡Ä uvést jeden kámen (ze své rezervy) do hry. To uÄinà takto: Vezme jeden kámen ze své rezervy a položà ho na jeden ze vstupnÃch bodů. Dále kámen posune po nÄ›které z linià na nejbližšà průseÄÃk (dovolÃ-li to pravidlo 44). Na vstupnÃm bodÄ› nesmà nikdy zůstat ležet žádný kámen.
- Jestliže na průseÄÃku kam je kámen podle 41 pÅ™esunut ležà jiný kámen (libovolné barvy), je tento posunut ve stejném smÄ›ru na dalšà průseÄÃk. Jestliže i zde ležà nÄ›jaký kámen je opÄ›t pÅ™esunut, atd. až do nejbližšÃho volného průseÄÃku. DoporuÄuje se provádÄ›t na desce toto "posunutÃ" od poslednÃho kamene.
- Každý z kamenů se pÅ™esune vždy pouze o jeden průseÄÃk, nikdy ne o vÃce.
- Nikdy nesmà být kámen vystrÄen ven z hracÃho pole (tedy na vstupnà bod na druhé stranÄ› Äáry). Pokud jsou tedy vÅ¡echny průseÄÃky linie obsazeny kameny, nelze posun po této linii uskuteÄnit.
- Poznámka: VÅ¡imnÄ›te si, že kameny které jsou již ve hÅ™e nejsou nikdy samostatnÄ› pÅ™esunovány, ale pouze popostrkovány tÃm jak dalšà kameny vstupujà do hry.
[editovat] Branà kamenů
- Kdykoli na desce nastane situace, že ÄtyÅ™i kameny stejné barvy jsou na jedné linii bezprostÅ™ednÄ› vedle sebe. Mimo tÄ›chto kamenů jsou též odstranÄ›ny vÅ¡echny kameny, které tvořà bezprostÅ™ednà prodlouženà této ÄtveÅ™ice. BezprostÅ™ednÃm prodlouženÃm rozumÃme vÅ¡echny kameny (jakékoli barvy) ležÃcà na stejné Äáře tÄ›snÄ› vedle sebe. Jinými slovy - tato odebÃraná skupina neobsahuje žádný volný průseÄÃk. VÅ¡echny odebÃrané kameny stejné barvy jako kameny tvoÅ™Ãcà ÄtveÅ™ici, jsou vráceny do rezervy pÅ™ÃsluÅ¡ného hráÄe, kdežto kameny opaÄné barvy jsou odstranÄ›ny navždy ze hry. (NehledÄ› na to který hrÃ¡Ä branà způsobil).
- Branà je povinné a nezávisle na tom který z hráÄů situaci způsobil, hrÃ¡Ä jehož jsou ony ÄtyÅ™i kameny způsobujÃcà branÃ, musà toto branà provést. Branà se nepoÄÃtá jako tah a je vždy provedeno okamžitÄ›.
- Jestliže jsou v jednom tahu vytvoÅ™eny vÃce než dvÄ› ÄtveÅ™ice jedné barvy opravňujÃcà k branÃ, pak si hrÃ¡Ä hrajÃcà s touto barvou může vybrat, které branà provede dÅ™Ãv. Může se tak stát, že druhé branà se vůbec neprovede, protože prvnÃm branÃm se porušà druhá ÄtveÅ™ice kamenů. (Pokud jsou skupiny rovnoběžné, nebo se pÅ™Ãmá rozÅ¡ÃÅ™enà ÄtveÅ™ic neprotÃnajÃ, pak nezávisle na poÅ™adÃ, jsou samozÅ™ejmÄ› odebrány obÄ› skupiny.
- Jestliže jsou v jednom tahu vytvoÅ™eny vÃce než dvÄ› ÄtveÅ™ice různých barev, opravňujÃcà k branÃ, pak nejdÅ™Ãve hráÄ, který situaci způsobil, provede vÅ¡echna možná branà (poÅ™adà volà on) a pak provede "svoje" branà druhý hrÃ¡Ä (pokud jsou stále možná, samozÅ™ejmÄ›).
- Poznámka: Jelikož je v každém tahu povinné uvést jeden kámen z rezervy do hry, může být výhodné pro doplněnà rezervy brát vlastnà kameny i když při tom nebudou zajaty žádné soupeřovy.
[editovat] Standardnà pravidla
Standardnà pravidla pÅ™idávajà do hry takzvané GIPFy. Na gipf se vztahujà vÅ¡echna pravidla jako na normálnà kameny s výjimkami uvedenými dále. Od této chvÃle budeme jeden kámen nazývat obyÄejný kámen a termÃn kámen bude oznaÄovat obyÄejný kámen, nebo GIPF. GIPF je symbolizován dvÄ›ma obyÄejnými kameny položenými na sobÄ›. Slovo "gipf" znamená potenciál. Na gipf se vztahujà vÅ¡echna pravidla jako na normálnà kameny s výjimkami uvedenými dále. Standardnà pravidla se lišà od základnÃch v tÄ›chto bodech:
[editovat] ZaÄátek hry
- Každý hrÃ¡Ä má vÅ¡ech 18 kamenů své barvy.
- Základnà pozice je stejná jako v základnÃch pravidlech, hrÃ¡Ä vÅ¡ak mÃsto třà svých kamenů položà na plán tÅ™i své GIPFy (tj. dva kameny na sobÄ›).
[editovat] CÃl hry
- CÃlem hry je buÄ soupeÅ™i znemožnit táhnout (stejnÄ› jako v základnÃch pravidlech vyÄerpánÃm jeho zásoby), nebo odebrat soupeÅ™ovi vÅ¡echny jeho GIPFy. Kterýkoli z hráÄů, který dosáhl tohoto cÃle vyhrává.
[editovat] Tahy
- Gipfy nemohou být uvádÄ›ny do hry jako obyÄejné kameny.
[editovat] BranÃ
- Z hlediska branà se GIPFy chovajà jako obyÄejné kameny, až na to, že:
- HrÃ¡Ä který provádà branà (tj. hrÃ¡Ä jehož jsou ÄtyÅ™i kameny, které způsobily branÃ) si může GIPFy které by podle základnÃch pravidel být sebrány ponechat na mÃstÄ› (a to jak svoje tak soupeÅ™ovy). Pokud hrÃ¡Ä odebere GIPF své barvy, vracà ho do rezervy jako dva obyÄejné kameny (a ne jako jeden GIPF).
[editovat] Poznámky
- Pokud jsou tedy na desce napÅ™Ãklad vytvoÅ™eny dvÄ› protÃnajÃcà se ÄtveÅ™ice jedné barvy a průseÄÃkem je GIPF, pak: HrÃ¡Ä může buÄ provést jen jedno z branà s tÃm, že odstranà onen GIPF a druhé branà tÃm znemožnÃ, nebo může pÅ™i prvnÃm branà nechat GIPF na mÃstÄ›, pak vÅ¡ak musà provést i druhé branà (aÅ¥ již s onÃm GIPFem nebo bez nÄ›ho)
- Ve vÄ›tÅ¡inÄ› pÅ™Ãpadů hráÄova volba dopadne tak, že odebere vÅ¡echny soupeÅ™ovy GIPFy, které může a vÅ¡echny svoje ponechá na desce. Ale samozÅ™ejmÄ› mohou nastat situace, kdy je to výhodné uÄiniti jinak.
[editovat] Turnajová pravidla
- Standardnà hra je sama o sobÄ› dosti komplexnà a poskytuje mnoho hernÃch možnostÃ. Bezpochyby se najdou hráÄi, kterým se bude vÃce lÃbit standardnà hra (nebo dokonce základnà hra) než hra podle turnajových pravidel. DÃvejte se prosÃm na tuto verzi jako na dalšà z možnostÃ, v žádném pÅ™ÃpadÄ› se nejedná o nÄ›jakou preferovanou verzi.
- Turnajová pravidla se od standardnÃch lišà pouze v zaÄátku hry a to v tÄ›chto pravidlech:
[editovat] ZaÄátek hry
- Základnà pozicà je prázdná deska.
- V prvnÃm tahu musà každý z hráÄů povinnÄ› uvést do hry svůj GIPF (viz dále).
- PoÄet GIPFů nenà stanoven. Každý hrÃ¡Ä může na desku uvést tolik GIPFů své barvy kolik chce. Jakmile uvede v nÄ›kterém svém tahu do hry nÄ›jaký obyÄejný kámen, nemůže už uvádÄ›t do hry žádné dalšà GIPFy.
[editovat] Tahy
- Na rozdÃl od standardnÃch pravidel mohou tedy být GIPFy uvádÄ›ny do hry jako základnà kameny.
[editovat] Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod