Expedition

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče

Přejít na: navigace, hledání
Expedice krabice.jpg
Jiné názvy Abenteuer Tierwelt, Expedition, National Geographic Expedition, Terra-X
Je variantou hry Abenteuer Tierwelt
Počet hráčů 2-6
Doporučený věk 10
Délka hry 60 až 120 minut
Autor Wolfgang Kramer
Vydání
1996 Queen Games Expedition
Ocenění Deutscher Spiele Preis 1997 - 8. místo, Spiel des Jahres 1997 - nominace

Hru vydal poprvé Ravensburger v roce 1985 jako Abenteuer Tierwelt (Dobrodružný svÄ›t zvířat). V roce 1996 vyÅ¡la znova prakticky stejná Kramerova hra (jen s jinými kartičkami a drobnými úpravami pravidel) u Queen Games pod názvem Expedition (Expedice). Toto vydání se také umístilo na žebříčcích Deutscher Spielepreis a Spiel des Jahres 1997.


Obsah

[editovat] Herní materiál

  • návod
  • hrací deska
  • 79 karet cílů výpravy
  • 135 Å¡ipek ve tÅ™ech barvách
  • 31 cestovních kupónů
  • 60 žetonů v Å¡esti barvách


[editovat] Cíl hry

Každý hráč dostane na začátku určitý počet karet se zadáním cílů výpravy. Tyto cíle představují různámísta na světě. Na kartě je stejný obrázek jako na příslušném místě hrací desky. Hráči vedou kolem světa tři na sobě nezávislé, neutrální expedice. Pokuď expedice dorazí do místa, k němuž má některý z hráčů odpovídající kartu s cílem výpravy, pak hráč tuto kartu vyloží a obdrží bod. Kdo má na konci hry nejvíce bodů, vyhrává.


[editovat] Příprava a hrací potřeby

[editovat] Hrací deska

Rozložte hrací desku. Na desce nejdete jednotlivé kontinenty světa. Síť přerušovaných čar (trasy výprav) spojuje různobarevne body. Všechny místa s obrázky a názvem jsou cíle výpravy a patří k nim vždy odpovídající karta. Barva bodu na mapě odpovídá barvě pozadí na dané kartě.

Když expedice dorazí do takového místa, všichni hráči si prohlédnou své karty, zda nemají kartu náležící právě k tomuto místu. Hráč, který tuto kartu má, ji vyloží a nezáleží na tom, zda právě on byl na tahu či nikoliv. Na trasách expedic se nacházejí zelené a červené body - zastávky. Každý hráč, který dovede expedici k takovému místu, má určité výhody navíc.

  • Zelená zastávka - umožňuje hráči, aby ihned položil jeÅ¡tÄ› jednu Å¡ipku k libovolne expedici.
  • ÄŒervená zastávka - hráč obdrží jeden cestovní kupón.

Na levé a pravé straně hrací desky jsou vždy tři červené zastávky s bílou šipkou. Tak jsou označena místa, kde expedice může navázat na protilehlé straně hrací desky.

[editovat] Cíle výpravy

Karty se promíchají a každý hráč dostane:

  • 12 karet, hrají-li 2 až tÅ™i hráči
  • 9 karet, hraje-li 4 až Å¡est hráčů

Tyto karty představují osobní tajné cíle výpravy. Každý hráč si své karty prohlédne, seřadí podle barev jejich pozadí a chrání je před zvědavými zraky spoluhráčů.

Navíc je na začátku hry vedle hrací desky vyloženo 6 karet, které představují veřejné cíle výpravy, které mohou být dosaženy kterýmkoliv hráčem, jemuž pak k závěru přinesou body navíc. Na začátku hry musí každý z techto veřejných cílů být minimálně 3 úseky od místa startu. Pokud tažená karta nesplňuje tuto podmínku, vrátí se do balíčku a je tažena karta nová. To se opakuje tak dlouho, až všech 6 karet splní tuto podmínku.

Jak najdou hráči své veÅ™ejné i neveÅ™ejné cíle výpravy ? Každý kontinent má jinou barvu. Tato barva je stejná s barvou pozadí na kartách, na kterých jsou cíle z tohoto kontinentu.

  • Severní Amerika je fialová
  • Jižní Amerika je oranžová
  • Evropa je modrá
  • Asie je svÄ›tle zelená
  • Afrika je žlutá
  • Austrálie je růžová

Podle barvy tedy hráč najde kontinent a poté porovná obrázky na kartě s obrázky na hrací desce.

[editovat] Žetony

Každý hráč dostane 4 žetony ve své barvě. Žetony slouží k označení tech míst, která hráč považuje za obzvláště důležitá, a proto je bezpodmínečně chce v průběhu hry navštívit. Dosažení místa označené žetonem přinese hráči bod navíc, jeho nedosažení však znamená taky mínusový bod. Také je třeba brát v úvahu, že místa označená žetonem jsou pak známa i spoluhráčům. Žeton musí ležet minimálně 2 úseky od startu.

[editovat] Å ipky

Všechny šipky se rostřídí podle barev a položí tak, aby na ně všichni hráči dobře dosáhli. Hráč, který je na tahu si vezme šipku libovolné barvy a přiloží ji jako další úsek trasy mezi dvěma body k expedici stejné barvy. Expedice je tvořena pouze šipkami v jediné barvě. To znamená, že od startuvyrážejí 3 nezávislé expedice, každá v jiné barvě.

[editovat] Cestovní kupóny

Jeden z hráčů je zvolen do funkce bankéře. Na začátku hry dá každému hráči 3 cestovní kupóny. Hráč, který takový kupón odevzdá zpět do banky, může provádět různé akce navíc. Na hrací desce jsou místa, kde hrát může obdržet další kupóny, avšak přesto doporučujeme s nimi dobře hospodařit.


[editovat] Průběh hry

[editovat] Dosažení vlastních cílů

Hráč dostane na začátku hry karty se zadáním cílů výpravy. Je tedy v jeho zájmu, aby vedl expedice co nejrychleji k místům se svými cíli. Jakmile expedice dorazí do místa, k němuž hráč má kartu s cílem, ten kartu vyloží a tím ohlasí dosažení cíle. Není rozhodující, zda právě je a nebo není na tahu. Cíle výpravy jsou v zásadě utajené až do okamžiku jejich dosažení. Vyjimkou jsou cíle označené žetony v barvě jednotlivých hráčů.





--- konečně je v nejbližší době dopíši ---



Za překlad pravidel děkujeme Renatě Majerové.