Der Herr der Ringe: Die Suche
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
PoÄet hráÄů | 2 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 10 | |||
Délka hry | 30 minut | |||
Autor | Peter Neugebauer | |||
Vydánà |
|
Obsah |
[editovat] Pravidla
[editovat] Komponenty
- 48 dÃlku krajiny
- 8 modrých žetonů setkánà - voda
- 8 žlutých žetonů setkánà - pole
- 8 zelených žetonů na – les
- 20 hnědých žetonů – hory
- 2 lodiÄka
- 1 hora Osudu
- 2 hobità figurky
[editovat] CÃl hry
CÃlem hry je jako objevovat neznámé krajiny a v průbÄ›hu toho zÃskat co nejvÃce vÃtÄ›zných bodů. Hra konÄÃ, když jeden z hobitů dosáhne po odkrytà vÅ¡ech dÃlků krajiny Hory osudu (následuje bodovánÃ). VÃtÄ›zem se stává hrÃ¡Ä s nejvÄ›tÅ¡Ãm poÄtem vÃtÄ›zných bodů.
[editovat] PÅ™Ãprava hry
- PÅ™ed prvnÃm hranÃm opatrnÄ› vyloupete dÃlky z rámeÄků
- Z 48 dÃlků krajiny se vytáhne jeden dÃlek „Oblasti“ je na zadnà stranÄ› jiný než ostatnÃ. Ten se položà odkrytÄ› doprostÅ™ed stolu. ZbývajÃcÃch 47 karet se zamÃchá a rozdÄ›là do třà hromádek lÃcovou stranou dolů a umÃstà se na kraj stolu.
- Zelené, žluté, modré, a hnÄ›dé žetony setkánà jsou zamÃchány oddÄ›lenÄ› a položà se vedle dÃlků krajiny. K zásobÄ› se položà také žetony lodà a smontovaná hora Osudu.
- HráÄi se dohodnou, kdo bude Frodo (žlutá figura) a kdo bude Sam (zelená). Frodo zaÄÃná hru. Dále se hráÄi v tazÃch stÅ™ÃdajÃ.
- Každý hrÃ¡Ä si lÃzne 3 karty ze zásoby a ponechajà si je v ruce.
[editovat] Průběh hry
Hra je rozdÄ›lena do třà fázÃ
[editovat] 1. fáze
HrÃ¡Ä rozÅ¡Ãřà hracà plán o jeden dÃlek krajiny – do křÞe. Hracà plán musà být 8 x 6 dÃlků velký. HráÄi se v tazÃch stÅ™ÃdajÃ. PoÄáteÄnà dÃlek musà být uprostÅ™ed tohoto křÞe.
- HráÄ, který je na tahu vybere dÃlek krajiny a umÃstà ji vedle již pÅ™idÄ›leného dÃlků.
- Potom hrÃ¡Ä dolÃzne kartu krajiny
[editovat] 2. fáze
[editovat] a) Je postaven křÞový základ hracÃho plánu
HráÄi se stÅ™Ãdajà v tazÃch. HráÄ, který je na Å™adÄ› vykoná následujÃcà tÅ™i akce:
- Vybere a umÃstà jeden dÃlek krajiny ze své ruky
- Pohnout figurkou hobita
- LÃznout nový dÃlek krajiny
[editovat] b) hledánà Hory osudu
- hledánà hory osudu zaÄÃná ve chvÃli, kdy hrÃ¡Ä nemá karty v ruce
- Jakmile jsou umÃstÄ›ny vÅ¡echny dÃlky krajiny, odhalà se mÃsto,kde je se nacházà hora Osudu.
[editovat] 3. fáze
Jakmile je jednou odhaleno, kde je hora Osudu, zaÄÃná závod o to kdo tam bude jako prvnÃ.
- HráÄi se stÅ™Ãdajà v tazÃch se svým hobitem
- Jakmile hrÃ¡Ä dosáhne Hory osudu, hra je u konce a probÄ›hne vyhodnocenÃ.
[editovat] Fáze 1: TvoÅ™enà hracÃho plánu
HráÄi se stÅ™Ãdajà s pokládánÃm karet krajiny v kolmých smÄ›rech do křÞe 6x8. ZaÄáteÄnà dÃlek musà zůstat vždy uprostÅ™ed hracÃho plánu.
PÅ™Ãklad
- Frodo zaÄÃná. PÅ™iložà pÅ™ÃsluÅ¡ný dÃlek krajiny.
- Potom si dolÃzne jeden dÃlek z jednoho ze třà hromádek karet krajiny.
- Následuje Samovo kolo.
- Tato fáze konÄÃ, když je vytvoÅ™en křÞ 6x8 dÃlků v jehož stÅ™edu je poÄáteÄnà kartiÄka a je tak ustanoven oblast hracà plochy.
[editovat] PÅ™ikládánà dÃlků krajiny
VÅ¡echny dÃlky krajiny jsou diagonálnÄ› rozdÄ›leny na ÄtyÅ™i Äásti. Každá Äást může znázorňovat jiný druh krajiny
- dÃlek musà být pÅ™idán vždy tak, aby stranou sousedil s krajinou stejného typu les-les, voda-voda …
- když hrÃ¡Ä nemá vhodný dÃlek, musà zahodit vÅ¡echny dÃlky krajiny tak, že je vidÄ›t co na nich je na , na odkládacà balÃÄek. Poté si dobere nové tÅ™i karty a tÃm pro nÄ›j konÄà jeho tah
Jakmile se vytvoÅ™ený prostor skládá právÄ› ze dvou ÄástÃ, stává se tento prostor mÃstem setkánÃ.
[editovat] Poznámka
Hory jsou navrženy tak, že vždy je prostor tvoÅ™en ze dvou ÄástÃ.
- žeton setkánà (vezmeme ze zásoby) stejné barvy jako barva krajiny je ihned umÃstÄ›n na mÃsto setkánÃ
- zelené a žluté žetony pÅ™ikládáme lÃcovou stranou nahoru
- modré a hnÄ›dé lÃcem dolů
když žetony pÅ™ÃsluÅ¡ného typu nejsou, mÃsto setkánà zůstane prázdné
[editovat] Fáze 2a: Krajina je objevena
Když je vytvoÅ™ena hracà plocha, zaÄne druhá fáze hry. HráÄi se stÅ™Ãdajà v tazÃch. Každý hrÃ¡Ä má tÅ™i akce
[editovat] 1. Aktivnà hrÃ¡Ä musà umÃstit dÃlek krajiny
- hrÃ¡Ä musà vybrat dÃlek krajiny ze své ruky a umÃsit ho tak, aby pÅ™iléhal na již dÅ™Ãve pÅ™iložené dva dÃlky.
- Pokud hrÃ¡Ä nemá odpovÃdajÃcà dÃlek, který by mohl doložit, musà zahodit vÅ¡echny karty, které má v ruce (stejnÄ› jako v prvnà fázi). Pro toto kolo již žádnou dalšà kartiÄku nepÅ™ikládá. Ztrácà zbylé akce ( pohyb hobitem a lÃznutà karty) a je konec jeho kola.
- OpÄ›t, když je vytvoÅ™en prostor setkánà je pÅ™iložen pÅ™ÃsluÅ¡ný žeton setkánÃ.
- Pokud hrÃ¡Ä nemá žádnou kartu v ruce rozložà se balÃÄek odložených karet. HrÃ¡Ä si vybere jednu z nich.
PÅ™Ãklad: Pokud hrÃ¡Ä nemá kartu v ruce a v balÃÄku odhazovacÃch karet nenà žádná kartiÄka hrÃ¡Ä provede pouze pohyb hobitem.
Jakmile nejsou žádné vhodné dÃlky v rozloženém balÃÄku odkládacÃch karet, ihned zaÄÃná fáze 2b. (v pravidlech dále).
[editovat] 2. Pohyb hobitem
Aktivnà hrÃ¡Ä může pohnout svou figurou hobita
PÅ™Ãklad:
Pokud je to pro hráÄe výhodné může tuto fázi pÅ™eskoÄit. NÄ›kdy nebude mÃt jinou možnost.
- VÅ¡echny oblasti stejné barvy na svých hranicÃch se považujà za region, nezávisle na tom z kolika dÃlků se skládá. Musà zde být pÅ™inejmenÅ¡Ãm dvÄ› Äásti, nicménÄ› za region se považuje také, když na jednom dÃlku jsou dvÄ› nebo tÅ™i stejné sekce.
- Základnà dÃlek je brán jako samostatná oblast.
- Hobit se může posunout pÅ™es hranice pÅ™iléhajÃcÃho regionů. Regiony, které se dotýkajà pouze rohem se nepoÄÃtajà jako pÅ™iléhajÃcÃ. Pokud hobit stojà ve velkém regionu ( rozkládajÃcÃho se na vÃce dÃlcÃch), může se pÅ™esunout na jakýkoliv dÃlek v tomto regionu.
PÅ™Ãklad:
- V jednom regionu může být pouze jeden hobit (kromÄ› poÄáteÄnÃho dÃlku). Proto nemůže být dÃlek pÅ™iložen tak, aby se spojili dva regiony, v kterých jsou hobiti, do jednoho.
- Pokud hrÃ¡Ä dosáhne mÃsta se zeleným nebo žlutým žetonem setkánÃ, vezme si hrÃ¡Ä pÅ™ÃsluÅ¡ný žeton a položà si ho pÅ™ed sebe lÃcem dolů.
- Po mÃstech s vodou se může hobit pohybovat pouze, když použije loÄ (rozvedeno dále). Žetony otoÄené lÃcem dolů v prostoru vody si podobnÄ› jako u ostatnÃch žetonů umÃstà pod sebe, samozÅ™ejmÄ› se na nÄ› může podÃvat.
- HnÄ›dé žetony setkánà musà být otoÄeny lÃcem nahoru a jejich efekt okamžitÄ› probÄ›hne. V hodnÄ› pÅ™Ãpadů hobit najde prázdnou jeskyni - nestane se nic a hrÃ¡Ä si vezme žeton k sobÄ›. V jiných se může utkat v souboji, a tÃm ztratit jedeno nebo dvÄ› pohybová kola. Pouze až po souboji si může vzÃt žeton a položit si ho pÅ™ed sebe lÃcem dolů.
- ÄŒÃslo na žetonu udává, kolik za nÄ›j hrÃ¡Ä dostane vÃtÄ›zných bodů.
- Modré, zelené a žluté žetony majà speciálnà vlastnost (viz. dále)
[editovat] 3. LÃznutà nového dÃlku krajiny
Když hrÃ¡Ä pohne s hobitem, lÃzne si z jedné ze třà hromádek se zakrytými kartiÄkami jeden dÃlek jako svou poslednà akci.
Když jsou spotÅ™ebovány vÅ¡echny zakryté kartiÄky krajiny, pokraÄuje hrÃ¡Ä jen s kartiÄkami, které má v ruce.
[editovat] Fáze 2b: Hledánà hory osudu
- Pokud aktivnà hrÃ¡Ä nenà schopen najÃt vhodnou kartiÄku krajiny v odkryté hromádce krajin umÃstà na hracà plán jednu z tÄ›chto karet lÃcem dolů.
- PÅ™iložený neutrálnà dÃlek musà sousedit alespoň dvÄ›mi stranami s již pÅ™iloženými dÃlky.
- Tento dÃlek pÅ™edstavuje ÄtyÅ™i neutrálnà Äásti. Stavba hracÃho pole probÃhá dále, až do chvÃle než zaplnà neutrálnà Äásti celý hernà plán. Když krajina umÃstÄ›na vedle neutrálnà sekce, probÃhá vÅ¡e jako by neutrálnà Äást byla shodného typu a hobit na nà může vstoupit.
- Pokud nastane situace, kdy hrÃ¡Ä nemůže znovu pÅ™iložit dÃlek - opakuje se pÅ™edeÅ¡lý proces.
- Jakmile jsou umÃstÄ›no vÅ¡ech 48 dÃlků, je na poslednà pÅ™iložený neutrálnà dÃlek postavena hora Osudu.
PÅ™Ãklad:
V nepÅ™ÃliÅ¡ obvyklém pÅ™ÃpadÄ›, kdy na hracÃm plánu nenà žádný neutrálnà dÃlek, umÃstà se hora Osudu na poslednà pÅ™iložený dÃlek.
[editovat] Fáze 3: Závod o Horu osudu
Nynà hobiti zaÄÃnajà svoji pouÅ¥ k HoÅ™e osudu. HráÄi se nadále stÅ™Ãdajà v tazÃch – pohybujà hobity. Horu osudu musà hrÃ¡Ä dosáhnout z dÃlku hor. I když stojà hobit vedle Hory osudu, musà na horu vylézt v pÅ™ÃÅ¡tÃm tahu pÅ™es kartiÄku hor.
[editovat] Speciálnà pravidla
[editovat] Modré žetony
- Gwaihir nebo Eagle - HrÃ¡Ä může použÃt žetony pozdÄ›ji mÃsto normálnÃho pohybu. Nynà se hrÃ¡Ä může pohnout kamkoliv na hracà plán, ale na stejný typ regionu ve stejné Å™adÄ›.
- HrÃ¡Ä může použÃt tento žeton ihned na konci svého kola a může zahrát jedno kolo navÃc se vÅ¡emi akcemi 1-3
Poté jsou použité modré žetony vyřazeny ze hry a dány zpátky do krabice.
[editovat] Hnědé žetony
- Prázdná jeskyně – nic se neděje
- Orkové, OrÄà náÄelnÃci a Trolové: Hobit musà bojovat a ztrácà pohybovou Äást pÅ™ÃÅ¡tÃho tahu (jedna bÃlá teÄka)
- Balrog a Shelob: Hobit ztrácà pohybovou Äást následujÃcÃch dvou kol
HráÄ, který musà bojovat ztrácà pouze pohybovou Äást. Stále vÅ¡ak musà pÅ™iložit dÃlek. Když tak nemůže uÄinit, ztrácà dalšà pohybovou Äást.
[editovat] Nákup lodi
Za dva hnÄ›dé žetony si hrÃ¡Ä může kdykoliv koupit loÄ. Od toho okamžiku se může pohybovat po vodÄ›. Každý hrÃ¡Ä smà mÃt pouze jednu loÄ.
[editovat] Zelené a žluté žetony
- Gandalf, Aragorn, Gimli, Boromir, Pippin nebo Merry (zelené karty) spojené s Stich, Anduril nebo Mithril (vÅ¡echny žluté): Když hrÃ¡Ä disponuje jednou z tÄ›chto kombinacÃ, ztrácà o jednu pohybovou Äást v kole, kdy by mÄ›l bojovat v jeskyni, ménÄ›. NapÅ™Ãklad Org je vždy poražený. HrÃ¡Ä může použÃt dvÄ› kombinace najednou proti vÃce nebezpeÄným soupeřům.
- Galadriel or Legola (oba zelenÃ) spojenà s Elvencloak, Elvenrope, Phial, Lembas nebo Athelas (vÅ¡echny žluté): Když má disponuje jednou z tÄ›chto kombinacÃ, může se podÃvat na zakryté žetony sousedÃcà s mÃsty setkánà a potom se rozhodne kam půjde.
- Každý ukázaná a následnÄ› použitá kombinace pÅ™edstavuje jeden ztracený vÃtÄ›zný bod na konci hry.
[editovat] Konec hry a bodovánÃ
Jakmile se hobit pohne na dÃlek Hory osudu je hra u konce. VÅ¡echny žetony, které hrÃ¡Ä vlastnà (bez ohledu na to jestli jsou lÃcem nahoru nebo dolů) jsou zapoÄÃtány ke skóre dle následujÃcÃho pÅ™ehledu
- Modré nepoužité (kromě: Gollum) 1 bod
- Zelené, žluté, a hnědé – tolik bodů kolik je na kartě naspáno
- Každá kombinace zelené žluté kartiÄky si odeÄte 1 bod
[editovat] Bonusové body
- Dosáhnutà Hory osudu 3 body
- Dosáhnutà hory osudu s prstenem 4 body
- Dosáhnutà hory osudu s prstenem a Gollumem 5 bodů
- Gollum bez kombinace mÃnus 1 bod
HrÃ¡Ä s nejvÄ›tÅ¡Ãm poÄtem vÃtÄ›zných bodů vyhrává. V pÅ™ÃpadÄ› remÃzy vyhrává hráÄ, který jako prvnà dosáhl hory osudu.
[editovat] Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz