Antiquity

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče

Přejít na: navigace, hledání
Počet hráčů 2-4
Doporučený věk od 12
Délka hry 120 minutes
Autor Jeroen Doumen, Joris Wiersinga
Vydání
2004 Splotter Spellen Antiquity

Obsah

[editovat] Pravidla

[editovat] Herní materiál

  • 16 dílů krajin
    • skládá se z 6-úhelníkových polí typů:lesy,louky,vodní plochy,hory
  • pro jednotlivé hráče (červený,žlutý,modrý,černý):
    • 22 kostiček obyvatel
    • 1 arch papíru A3 s:
      • tabulí vychozího mÄ›sta
      • pÅ™ehledem pravidel
    • 3 tabule mÄ›st
    • 16 dílků stanic
    • 1 sada dílků jednotlivých budov (vyjma rybářství, hrobů, skladů, fontán a povoznictví)
    • 4 dílky mÄ›st
    • 20 dílků domů s čísly 1-20
  • 16 dílků budov povoznictví
  • 12 dílků budov rybářství
  • 16 dílků budov skladů
  • 16 dílků budov fontán
  • 480 dílků zboží (po 48 od 10 typů zboží)
  • dílky hrobů
  • dílky luk
  • 16 objevitelských značek (po 4 od olivy,obilí,víno,ovce)
  • značky znečiÅ¡tÄ›ní
  • 3 destičky stupnice hladomoru
    • destička dále obsahuje
      • stupnici poÅ™adí hráčů v kole
      • tabulku patronů
  • kostička k označení úrovnÄ› hladomoru


[editovat] Přehled zboží

           farma	        rybář	        důl	dřevorubec
jídlo	    obilí,olivy,ovce	ryby		
luxus	    víno	        perly,inkoust	zlato	
stavebnina			                kámen	dřevo


[editovat] Zahájení

každý hráč si vybere jednu barvu a vezme si svůj herní materiál

každý hráč si vezme 6 dřev

sestaví se hrací plán z dílů krajin


počet hráčů počet dílů  tvar              startovní pole
      2          4      2 a 2           v rozích tohoto "démantu" 
      3          6     1, 2 a 3         v rozích tohoto "trojúhelníku"
      4          8     3, 2 a 3         v rozích tohoto "čtyřúhelníku"

objevitelské značky se rozmístí na plán na označená pole,

  • od každého druhu se vezme tolik značek, kolik je hráčů

náhodně se stanoví počáteční pořadí hráčů a vyznačí se na stupnici pořadí hráčů pomocí kostiček

od posledního po prvního hráči umístí svoje výchozí město na hrací plán

  • musí se na startovním dílu nacházet plnÄ› a může být dokonce umístÄ›no i na vodní plochu

stupnice hladomoru se nastaví na 0


[editovat] Průběh hry

Hra se skládá z kol.

Každé kolo se skládá z 10 fází:

1. návrat obyvatel z městských budov domů

2. výstavba městských budov a domů a nasazení obyvatel do městských budov

  • staví se položením dílku budovy na nÄ›jaké nezastavÄ›né místo ve mÄ›stÄ›
  • za stavbu mÄ›stské budovy a za stavbu domu je tÅ™eba zaplatit
  • poté hráči mohou nasadit do mÄ›stských budov své obyvatele, čímž aktivují jejich funkci
  • postavením katedrály hráč určí svého patrona,
    • ten mu jednak pÅ™idá schopnost
    • a jednak určí jeho vítÄ›znou podmínku
    • vybraný patron se zaznamená kostičkou na tabulce patronů
  • postavením domu získá hráč nového obyvatele
    • hráč má vždy k dispozici pouze tolik obyvatel, kolik má postaveno domů

3. určení nového pořadí hráčů

  • hráč s menším počtem obyvatel v povoznictvích a na objeviteli hraje dříve,
    • v případÄ› rovnosti se zachovává původní poÅ™adí
  • hráči hrají další fáze kola v tomto poÅ™adí, a to až do příští fáze 3

4. výstavba venkovních budov

  • lze postavit pouze na prázdné nebo na znečiÅ¡tÄ›né pole krajiny
  • nelze postavit na jiné budovy, zboží nebo obyvatele nebo do vody
    • pÅ™es objevitelské značky postavit lze, taková značka se odstraní ze hry
  • lze postavit, pouze pokud je k dispozici obyvatel na povoznictví,
    • pro farmu, důl, dÅ™evorubce a rybáře se tento obyvatel se po postavení na ní ihned pÅ™emístí
    • pro stanici a nové mÄ›sto se tento obyvatel pouze dá stranou a příští kolo se smí znova použít
    • důl, dÅ™evorubce a farmu sestávají z jednoho centrálního pole krajiny, které musí být přísluÅ¡ného typu, a ze vÅ¡ech s ním sousedících neobsazených polí, které jsou stejného typu
    • rybář sestává z budovy rybářství a pÅ™iléhajících prázdných polí vodní plochy
    • u dolu, farmy a rybáře se na vÅ¡echny jeho pole (vyjma rybářství) položí značka znečiÅ¡tÄ›ní a na ni přísluÅ¡né zboží, které budova produkuje, tzn. po vytěžení se z pole stane znečiÅ¡tÄ›ná oblast
    • u dÅ™evorubce se místo značky znečíštÄ›ní položí dílek louky, tzn. vytěžený les se stává loukou

5. umístění surovin do skladů a zahození surovin, co se do skladů nevejdou

  • co pole skladu, to jedno zboží

6. produkce surovin a návrat obyvatel z vytěžených venkovních budov

  • každá farma, důl, rybář nebo dÅ™evorubec vyprodukuje právÄ› jednu surovinu
  • pokud se vyprodukuje poslední surovina přísluÅ¡né farmy, dolu, dÅ™evorubce nebo rybáře, vrací se pracující obyvatel zpátky domů a budova je zruÅ¡ena
  • u farmy, dolu nebo dÅ™evorubec zboží na centrálním poli musí být vytěženo jako poslední, jinak je poÅ™adí libovolné

7. objevování

  • pokud má hráč aktivovaného objevitele, může odkrýt jednu objevitelskou značku v zónÄ› dosahu, a vzít si zboží, které je na značce uvedeno,
  • za každé objevené jídlo se zvýší úroveň hladomoru na stupnici o 1

8. hladomor

  • každý hráč postaví do svých mÄ›st tolik hrobů, kolik činí úroveň hladomoru - počet jeho jídel,
    • není-li už ve mÄ›stech volné místo, musí postavit hroby na mÄ›stské budovy
    • pokud nemá kam hroby umístit, prohrál a odstupuje ze hry
    • budovy, na kterých je umístÄ›n aspoň 1 hrob, nejsou funkční,
  • následnÄ› se zvýší úroveň hladomoru na stupnici o 1

9. znečištění krajiny,

  • každý hráč umístí tolik značek znečiÅ¡tÄ›ní do své zóny dosahu, kolik činí 3 * počet jeho mÄ›st - počet jeho fontán - 4 * počet jeho smetiÅ¡Å¥,
  • značky znečiÅ¡tÄ›ní může dávat pouze na ničím neobsazená pole (vyjma dílku louky)
  • není-li kam značky dát, musí místo nich postavit hroby do svých mÄ›st

10. kontrola vítězných podmínek,

  • vítÄ›zná podmínka je určena patronem, kterého si hráč vybral pÅ™i stavbÄ› katedrály
  • hráč, který splnil vítÄ›znou podmínku, vyhrál,
    • v případÄ›, že tuto podmínku splnilo více hráčů, vyhrál hráč s nejvÄ›tším počtem neznečiÅ¡tÄ›ných polí ve své zónÄ› dosahu


[editovat] Zóna dosahu

zóna dosahu je 2 pole od hranice některého z měst nebo stanic hráče vyjma vodních ploch a polí dostupných pouze skrz vodní plochu,

  • v případÄ›, že hráč používá stáj, zvyÅ¡uje se zóna dosahu na 3 pole,
  • v případÄ›, že hráč používá přístav, rozÅ¡iÅ™uje se zóna dosahu o vodní plochy, které pÅ™iléhají k mÄ›stu nebo stanici aspoň jedním polem a o k nim pÅ™ilehající pole pevniny


[editovat] Přehled městských budov

název	                cena	     funkce	                                             fáze    obsazení 	počet 
fontána                1 luxus	     při postavení sniží úroveň hladomoru o 1 (min. 0)          9	Ne	*
                                    na stupnici; snižuje znečištění o 1	
nemocnice 	        1 luxus	     odstraňuje 5 hrobů 	                                2	Ano	1
universita 	        1 dřevo	     všechny fakulty přiléhající k univerzitě fungují,          *	Ano	1
                                    aniž jsou obsazeny obyvatelem	
fakulta teologická	1 kámen	     vyjma sv.marie umožňuje hráči zrušit postavenou            2	Ano	1
                                    katedrálu	
fakulta alchymistická	2 kameny     umožňuje odstranit znečištění z 1 pole a všech             4	Ano	1
                                    jeho sousedních polí 	 
fakulta biologická	2 kameny     umožňuje postavit farmu zadarmo (1 za kolo)	        4	Ano	1
fakulta filozofická	1 kámen	     při stavbě budov není nutno dodržet podmínku rozdílné      2,4	Ano	1
                                     zboží	
sklad 	                1 dřevo	     je možno zvolit velikost skladu, může jich být             5	Ano	*
                                    jedním hráčem postaveno i víc, při stavbě si hráč 
                                    může vzít i víc dílků, 1 sklad je jakýkoliv čtyřúhelník 
                                    sestavený z těchto dílků, 1 pole skladu skladuje 1 zboží	
stáj 	                2 rozdílné   rozšířuje zónu dosahu na 3 pole 	                        *	Ano	1
                       luxusy	
přístav 	        1 dřevo	     rozšiřuje zónu dosahu o vodní plochy, které přiléhají      *	Ano	1
                                    k městu nebo stanici aspoň jedním polem a o k nim 
                                    přilehlá pole pevniny	
trh	                1 dřevo	     umožňuje obchodovat se soupeři, umožňuje měnit libovolné   2	Ano	1
                                    zboží za jiné v poměru 2:1	 
sýpka	                1 dřevo	     snižuje hladomor o 3	                                8	Ne	1
objevitel 	        1 dřevo	     umožňuje odkrýt 1 objevitelskou  značku	                7	Ano	1
katedrála 	        1 kámen	     při postavení hráč určí svého patrona	                -	Ne	1
pivovar 	        1 dřevo	     umožňuje stavět stanice	                                4	Ne	1
povoznictví     	1 dřevo	     možňuje poslat 1 obyvatele pracovat do venkovní budovy	4	Ano	*
nucená práce    	1 kámen	     venkovní výrobny produkují až 3 zboží za kolo              6	Ano	1
                                    (místo jednoho),  ale jedno z nich musí zahodit	
smetiště	        1 kámen	     snižuje znečištění o 4 a ostatní hráči nesmí znečišťovat   9	Ano	1
                                    v  zóně dosahu hráče


[editovat] Přehled venkovních budov

název	    cena	       funkce	                                                            podmínka stavby
stanice    1 jídlo	       rozšiřuje zónu dosahu                                               v zóně dosahu
rybář      1 dřevo	       produkuje ryby,inkoust,perly (jedno z toho dle hráčova výběru)      obě pole rybářství                                                                                          sousedí s prázdným polem                                                                                              vodní plochy, aspoň jedno
                                                                                                  z nich je v zóně dosahu
dřevorubec 1 dřevo	       produkuje dřevo	v lese,                                            centrální pole je v zóně dosahu
farma      1 obilí/ovce/      produkuje obilí nebo ovce,olivy,víno	                           na louce, centrální pole 
             olivy/víno                                                                           je v zóně dosahu
důl        1 dřevo	       produkuje kámen nebo zlato (v jednom pohoří, tj. souvislé           v horách, centrální pole  
                              hnědé ploše, smí být těžen pouze jeden druh zboží, což určí         je v zóně dosahu
                              první hráč, který si v tomto pohoří postaví důl, postavením 
                              města se 1 pohoří na 2 nerozdělí)	                            
město      1 dřevo+1 kámen+   poskytuje nový prostor pro stavbu městských budov a domů,           aspoň jedno pole je 
           1 jídlo+           rozšiřuje zónu dosahu, zvyšuje znečištění                          v zóně dosahu, nesmí
           2 rozdílné luxusy	                                                                  sousedit s jiným městem


[editovat] Přehled domů

číslo	cena
1	-
2	-
3	-
4	-
5	jídlo
6	jídlo
7	2 rozdílná jídla
8	1 jídlo+1 luxus
9	3 rozdílná jídla
10	1 jídlo+2 rozdílné luxusy
11	2 rozdílná jídla+1 luxus
12	4 rozdílná jídla
13	1 jídlo+3 rozdílné luxusy
14	3 rozdílná jídla+1 luxus
15	2 rozdílná jídla+2 rozdílné luxusy
16	4 rozdílná jídla+1 luxus
17	2 rozdílná jídla+3 rozdílné luxusy
18	3 rozdílná jídla+2 rozdílné luxusy
19	4 rozdílná jídla+2 rozdílné luxusy
20	3 rozdílná jídla+3 rozdílné luxusy


[editovat] Přehled patronů

jméno	        vítězná podmínka	                   dává schopnost
sv.Mikuláš	postavit všech 20 domů	                   při stavbě 2 domů je ten
                                                          s nižším číslem zadarmo
sv.Jiří        uzavřít zónu dosahu jiného hráče do své	   za každou postavenou katedrálu
                                                          v kole, kdy byla postavena, 
                                                          zisk 1 ryby  během produkce 
sv.Barbora	postavit všechny městské budovy	           přemísťovat budovy
sv.Kryštof	od každého druhu jídla a luxusu mít 3 kusy katedrála se dá využít jako
                                                          sklad s neomezenou kapacitou
sv.Marie	libovolné 2 ostatní	                   všechny ostatní

[editovat] Odkazy